Jak trenować na bieżni?

źródło zdjęcia http://bieganie.pl/?show=1&cat=2&id=6011

Mam znajomych, którzy są tak mocno zafiksowani na bieganie, że coś takiego jak aura na zewnątrz nie ma dla nich znaczenia. Czy pada deszcz, czy trzyma mróz, oni wychodzą i po prostu biegną. Jednak większość osób nie potrafi w sobie znaleźć odpowiedniej motywacji aby wyjść i biegać kiedy za oknem jest szaruga. Wtedy dobrym rozwiązaniem może być bieganie po bieżni. Taki trening jest jednak trochę inny od biegania w terenie, poniżej znajdziecie wskazówki do tego jak biegać po bieżni aby nasz trening był efektywny i nie przyczynił się do powstania kontuzji.

Przede wszystkim, trzeba się odpowiednio ubrać. W zasadzie strój na bieżnię nie różni się niczym od tego, w którym biegamy gdy jest ciepło. Czyli dobra, termoaktywna koszulka plus szorty sprawdzą się znakomicie. Do tego nasze buty biegowe, ręcznik do wycierania potu z twarzy oraz butelka wody i do dzieła!

Podobnie jak przed bieganiem w terenie, dobrze jest się rozgrzać i porozciągać ciało. Potem zabierzmy się za ustawienia samej bieżni. Oczywiście czas treningu ustawiamy indywidualnie, na początek minimum 20 min, optymalny czas to 30-60 minut.

Tempo powinno być takie abyśmy czuli się zmęczeni ale bez przesady. Najlepiej wsłuchać się w to, co mówi nam nasze ciało, każdy człowiek ma bowiem swoje własne, indywidualne tempo biegu. Jako ciekawostkę nadmienię, że naukowcy, próbując ustalić idealne tempo (od którego wg nich zależy wydatek energetyczny) doszli do wniosku, że kobiety powinny biec w tempie ok. 10,5 km/h a mężczyźni 13 km/h. Podobno najmniej efektywnym tempem biegu jest 7,2 km/h i kosztuje organizm dużo wysiłku.

Bieżnia daje także możliwość ustawienia stopnia nachylenia, tak aby symulować bieg pod górkę. Jeżeli czujemy się na siłach i chcemy dodatkowo spalić więcej kalorii, to spróbujmy wybrać odpowiedni dla siebie poziom, zaczynając od 2-3% pochylenia.

Po zakończeniu treningu biegowego nie możemy zapomnieć o dłuższym marszu (przynajmniej kilkanaście minut) w coraz wolniejszym tempie aż do zatrzymania się. Na koniec, podobnie jak po bieganiu w terenie, koniecznie się porozciągajmy, zapobiegniemy wszelkim przykurczom oraz zminimalizujemy powstanie zakwasów.

Jeśli chodzi o samą technikę biegania po bieżni, nie jest ona skomplikowana. Wystarczy patrzeć przed siebie (nigdy w dół), trzymać się środka bieżni oraz nie trzymać się uchwytów (służą do schodzenia z bieżni). Podążając za tymi prostymi wskazówkami sprawimy, że nasze treningi z pewnością będą owocne.

no-product
no-product
no-product
no-product

Do porównywarki możesz dodać maksymalnie 4 produkty.

Produkty muszą znajdować się w tej samej grupie produktowej

Porównaj
ReebokReuschWilsonSpeedoSelectTechman
Ładowanie...